Polskie prototypy autobusów (przykłady)

Odra 042 – prototypowy autobus skonstruowany w Jelczańskich Zakładach Samochodowych.

odra 042

Konstrukcja była inna niż dotychczasowe – posiadała modne kanciaste nadwozie, 2 pary lamp (każdą parę w oddzielnej „atrapce”) oraz średniej wielkości atrapę chłodnicy, nad którą znajdowała nazwa autobusu – Odra. Posiadała wielkie kanciaste okna i szybę czołową – całą. Odra posiadała trzy osie: dwie przednie skrętne i jedną tylną, na której były zamontowane koła bliźniacze. Pod podłogą znajdowały schowki na bagaże. Konstrukcja przewidywała silnik o mocy 125-140 kW. Długość autobusu wynosiła 11 metrów, a masa własna 8,1 ton. Prędkość maksymalną określono na 105 km/h.

 

 

 

Autosan A844MN Stokrotka – prototypowy niskopodłogowy autobus miejski klasy maxi, skonstruowany i wyprodukowany w 2001 roku przez firmę Autosan.

Autosan_A844MN_Stokrotka

W 2001 roku na targach Poznań Motor Show zaprezentowano pierwszy niskopodłogowy autobus marki Autosan o oznaczeniu A844MN Stokrotka.
Do napędu Stokrotki zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny MAN D0826 LOH18 o pojemności skokowej 6,87 dm³ i mocy maksymalnej 191 kW (260 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF 5HP500 zintegrowaną ze zwalniaczem (retarderem). Zastosowany w tym pojeździe silnik spełniał wymagania normy czystości spalin Euro 2. W układzie jezdnym zastosowano przednią oś portalową oraz most napędowy produkcji węgierskiej firmy Rába. Elementy te zawieszone zostały na miechach pneumatycznych. W układzie hamulcowym zastosowano na osi przedniej hamulce tarczowe, natomiast na tylnej hamulce bębnowe oraz system ABS.

 

 

 

Jelcz M120NM – prototyp niskopodłogowego autobusu miejskiego stworzonego w 1994 roku przez firmę Jelcz.

jelcz m120nm

W 1994 roku Jelcz stworzył niskopodłogową odmianę modelu Jelcz 120M z silnikiem marki MAN. Tę wersję zaprezentowano tylko targach w roku 1994. Wyprodukowano jeden egzemplarz eksploatowany w latach 1994 – 2009 przez MPK Wrocław.

 

 

 

Jelcz MAT Oławka – prototypowy autobus turystyczny, produkowany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu koło Oławy.

JZS_MAT_Olawka_2

Autobus powstał na bazie samochodu Star 25 oraz autobusu Jelcz 014 Lux. Do przewozu większej liczby osób wykorzystywana była charakterystyczna przyczepa autobusowa o oznaczeniu P-01. W roku 1964 jelczańscy konstruktorzy opracowali i wykonali ciekawy prototyp, oznaczony symbolem MAT „Oławka” i bazujący na przyczepie P01. Autobus o długości 7100 mm posiadał 24 miejsca i rozwijał maksymalną prędkość 108 km/h. Podwozie i silnik o mocy 105 KM pochodziły z samochodu ciężarowego Star 27.„Oławka” otrzymała bardzo luksusowe wykończenie wnętrza w postaci foteli z podwyższonym oparciem, odbiornika radiowego ze wzmacniaczem i mikrofonem, trzech głośników rozmieszczonych symetrycznie we wnętrzu… Małe okienka, zachodzące lekko na dach, umieszczone nad tradycyjnymi oknami oraz kołpaki nawiązywały wyraźnie do Jelcza 014 Lux. Wnętrze o wysokości 1,9 metra umożliwiało pasażerom swobodne poruszanie się. Przewóz bagażu zapewniały półki nadokienne oraz bagażnik dachowy. Kierowca otrzymał regulowany fotel i dodatkowe drzwi z lewej strony.